Informatie voor patiënten

Hier vindt u meer informatie voor patiënten.

Behandelingen: de Abortuspil

De medicamenteuze abortus, ook wel de abortuspil genoemd, bestaat uit een behandeling met medicijnen. De abortuspil is dus iets anders dan de anticonceptie pil of de morning-after pil.

Werking en inname schema

De z.g. abortuspil is niet 1 pil maar bestaat uit een combinatie van tabletten, namelijk Mifepriston en Misoprostol, die op verschillende dagen moeten worden ingenomen. De combinatie kan gebruikt worden tot 9 weken na de eerste dag van de laatste menstruatie. Het Mifepriston blokkeert de werking van het hormoon progesteron en bevordert opening van het baarmoederhalskanaal. Misoprostol wekt weeën op. Soms is het gebruik van de abortuspil niet mogelijk om medische redenen, z.g. contra-indicaties, bijvoorbeeld in geval van hoge bloeddruk of astma.

De thans meest gebruikelijke procedure bestaat uit het innemen van 1 tablet Mifepriston in de kliniek, 36 tot 48 uur later gevolgd door het innemen 2 tabletten Misoprostol, eventueel 4 uur later gevolgd door nog eens 2 tabletten Misoprostol.

Wat kunt u verwachten

Na het innemen van het tablet Mifepriston op dag 1 kunt u al gaan vloeien zoals tijdens de menstruatie. Het is mogelijk dat dit gepaard gaat met pijnlijke krampen. Soms is dit vloeien heel heftig. Het vloeien op zichzelf betekent niet dat de zwangerschap verdwenen is. Indien u binnen 2 uur na inname van het tablet Mifepriston gebraakt heeft moet opnieuw een tablet Mifepriston worden ingenomen.

Nadat u op dag 3 bent begonnen met de Misoprostol-tabletten, moet u er rekening mee houden, dat er pijnlijke tot zeer pijnlijke weeën gaan optreden. De pijn mag eigenlijk alleen bestreden worden met paracetamol of morfine-preparaten: aspirine en andere pijnstillers (NSAID´s) zoals bijvoorbeeld Brufen zijn niet toegestaan omdat zij de werking van de Misoprostol-tabletten tegengaan.

In zo´n 60% van de gevallen wordt het zwangerschapsproduct binnen 4 uur na het innemen van de Misoprostol-tabletten uitgedreven; in 40% na 24 -72 uur. Het bloedverlies houdt meestal nog een tiental dagen aan.

Bijwerkingen

De meest voorkomende bijwerkingen zijn: misselijkheid (20-65%), braken (10-44%), rillingen of koorts (7-44%), hoofdpijn (27-32%) en duizeligheid (12-38%). De kans op infectie na de behandeling is kleiner dan 5%. Bij 15-18% van de vrouwen is er sprake van ruim tot ernstig bloedverlies. Het bloedverlies kan enkele weken aanhouden. In sommige gevallen kan zelfs bloedtransfusie nodig zijn.

Resultaat

Bij het gebruik van de abortuspil laat het resultaat op zich wachten: het is van te voren niet bekend wanneer en of er een complete abortus zal optreden. In 2-10% van de gevallen is alsnog curettage nodig wegens incomplete abortus, een nog bestaande zwangerschap of ernstig bloedverlies. Het percentage mislukkingen is 4-6 maal hoger dan bij een zuigcurettage. Bij mislukkingen is curettage nodig, omdat het gebruik van deze stoffen kan leiden tot afwijkingen bij de vrucht.

Controle

Controle vindt plaats na drie weken. Er wordt dan een echo gemaakt en een zwangerschapstest gedaan.

Wilt u een afspraak maken?

Heeft u vragen, of wilt u een afspraak maken? Neem dan contact met ons op. Bel 036 - 23 40 440 of vul ons contactformulier in.

Voor vragen en afspraken.

Onze vestiging

Palmpolstraat 62, 1327 CH, Almere